
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
891
- ← درست کند؟ امام زمان باید بیاید قرض ما را بدهد؟ باید بیاید نازایی ما را درست کند؟ امام زمان باید بیاید زندگی ما را روبهراه کند؟ حضرت برای این است یا نه، وقتی که امام زمان ظهور میکند ما باید برویم درِ منزلش و بگوییم: معرفت خودت را به ما بده، شناخت خودت را به ما بده و ما را در حریم ولایت خودت داخل کن!
امام زمان که سهل است، مگر پیغمبر خدا دیسک کمر نمیگرفت؟ مگر کمرش درد نمیگرفت؟ مگر قرض نداشت؟ مگر زندگیاش آنطور نبود؟ مگر در خانوادهاش آن مسائل نمیگذشت؟ او که رسول خدایش بود صبر میکرد و به کجاها رسید.
الآن امام زمان پادرد ندارد؟ ما چه میدانیم، شاید امام زمان آرتروز هم داشته باشد! یعنی الآن واقعاً باید امام زمان صحیح و سالم باشد و نه سردرد داشته باشد و نه پادرد داشته باشد و نه هیچ چیزی! یا نه، حضرت هم مثل بقیۀ ائمه؛ مگر بقیۀ ائمه مریض نمیشدند؟ مریض میشدند؛ امام حسن عسکری مریض شده بود، امام رضا مریض شده بود و دکتر آوردند، امام صادق مریض میشد، امام سجاد مریض میشد، امیرالمؤمنین هم مریض میشد! مریض میشدند، دوا میخوردند تا خوب میشدند. حال دوای آن زمان طور دیگری بود حالا به قسم دیگر است. آنها که مکلّف نیستند این مسائل را از راه اعجاز حل کنند.
بنابراین باید دید هدف امام علیه السّلام از ظهور چیست! مرحوم ملکی در اینجا میخواهد این را بفرماید که مقصود و هدف از ظهور حضرت، برآورده شدن حاجات دنیوی نباید باشد. من این مطلب را در همان چند جلسه عرض کردم، إنشاءاللَه در جلد دوم اسرار ملکوت یک توضیح بیشتری راجع به این مسئله میدهم.***»
* المراقبات، ص ١٤٦: «و لا یکُن لکَ فی تَمَنّی ظهورِه و زیارتِه غَیرُه من المَقاصد؛ فإنّ زیارتَه و قُربَهُ المَقصَدُ الأسنیٰ و هو مَقصَدُ المَقاصِد و مَعرِفَتُه و قُربُه و رضاه غایةُ الغایاتِ و نِهایةُ الآمال.»
ترجمه: «و در طلبِ ظهور حضرت بقیّةاللَه و آرزوی زیارتش مقصدی غیر از خود حضرت نداشته باش؛ چرا که نفسِ زیارت حضرت و قُرب او بالاترین مقاصد است و مقصد برای هر مقصدی است، و معرفت و شناخت و رضایت حضرت غایتِ هر غایتی و نهایت همۀ آرزوهاست.» (محقق)
** بهعنواننمونه رجوع شود به: عنوان بصری، ج ١، ص ٧١ ـ ٧٥ و ٨٥ و ١٠٥ و ١٠٦ و ١٨٢؛ نرمافزار کیمیای سعادت، متن جلسات شرح حدیث عنوان بصری، مجلس ٨٣، ص ١٨٣٦ ـ ١٨٣٨ و مجلس ١٤٥، ص ٣٠٣٤.
*** اسرار ملکوت، ج ٢، ص ٢٠٤ ـ ٢٢٨ و ٢٤٣ ـ ٢٤٥.
- ← درست کند؟ امام زمان باید بیاید قرض ما را بدهد؟ باید بیاید نازایی ما را درست کند؟ امام زمان باید بیاید زندگی ما را روبهراه کند؟ حضرت برای این است یا نه، وقتی که امام زمان ظهور میکند ما باید برویم درِ منزلش و بگوییم: معرفت خودت را به ما بده، شناخت خودت را به ما بده و ما را در حریم ولایت خودت داخل کن!
