
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
84وجوب میکند و مرجوح اقتضای بطلان؛ حال تبدّل دو امر ـ که یک مسئله از یک امر متبدل شود به امر دیگر ـ اگر راجح باشد، پس چرا پروردگار از اول نیت مرجوح را داشت؟! و اگر مرجوح باشد که مرجوح باطل است! و اگر متساوی باشد، پس در این تبدّل چه خصوصیتی وجود دارد؟! بنابراین بداء از نقطهنظر قانون فلسفی اصلاً باطل است.
«بداء» عبارت است از روشن شدن تقدیر و مشیّت الهی بالنّسبه به ما افراد جاهل و نادان که اطلاعی بر مسائل و بر قضایای غیبی نداریم؛ امّا برای خود پروردگار هم میشود گفت بداء پیدا شده است؟! [آیا میشود گفت]: «خدا آنطور فکر میکرد، حالا طور دیگر فکر میکند! خدا آنطور نظر داشت، حالا یک طور دیگر نظر پیدا میکند!» مگر خواست و نظر پروردگار مثل ما میماند؟!1
آنوقت این افراد همینطور بدون توجه به عواقب صحیح و سوء این مطالب، میآیند یک مسائلی را مطرح میکنند و میگویند: «فردا این ظهور میکند، پسفردا آن ظهور میکند!» وقتی این مسئله نشد، میگویند: «بداء حاصل شده است!» آن هم که نشد، میگویند: «ما نگفتیم!» و تمام مردم را سرِکار میگذارند و همه همینطور در حال انتظار سپری میکنند و میگویند: «گفتهاند شش ماه دیگر فلان چیز انجام میشود و یک سال دیگر فلان طور میشود؛ حالا بنشینیم تا بشود!» تمام استعدادها از بین میرود و همۀ مردم در حال انتظار صوری و مجازی باقی میمانند. این امام زمان که بهدرد ما نمیخورد! امام زمانی [بهدرد ما میخورد] که الآن در همین مجلس حضور دارد و همین الآن به من نهیب میزند: «نباید برخلاف آنچه که حق میدانی، مطلبی برای این افراد مطرح کنی!» به شما نهیب میزند: «برخلاف آنچه که حق است، نباید تفکر کنید!» بر همۀ ما نهیب میزند بر اینکه: «باید تمام افعال و کردارتان را مطابق با دستور کنید!» این سؤالاتی که مخدّرات در این نامه مطرح کردهاند، همین است.
- جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به نرمافزار جامع آوای ملکوت، دروس، اصول، المقصد الرابع: فی البَداء، و الجبر و الاختیار، و القضاء و القدر؛ المیزان، ج ١١، ص ٣٧٥ ـ ٣٨٢.
