
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
77دیگر [بماند] ـ که جلوی این مورچهای که الآن دارد به لانهاش میرود بایستی و اذیتش کنی و نگذاری برود؛ مدام میخواهد از اینطرف برود، تو بیایی [جلوی آن را بگیری]!» امیرالمؤمنین این کار را نمیکند! یعنی چه؟ یعنی میگوید: «آن حکومتی که براساس این ظلم باشد، آن حکومتِ الهی نیست!» این مقدار ظلم! یعنی یک مورچه! مورچه را ما ریز میبینیم، ولی امیرالمؤمنین ریز نمیبیند! امیرالمؤمنین ظلم را ظلم میبیند؛ چه در مورچه، چه در انسان، چه در حیوان، چه در کلّ جامعۀ بشر، چه در همهجا! ظلم را ظلم میبیند؛ واقعاً هم میبیند! ولیّ خدا این نظریه را دارد.
پس امام زمان علیه السّلام در فلسفۀ حکومتی خود باید به نقطهای برسد که مردم به جایی برسند که غیر از امام زمان را نتوانند دیگر ببینند، نتوانند دیگر تحمّل کنند و نتوانند احساس کنند که فردی بیاید و بهجای امام زمان [حکومت کند].
نقد کلام یکی از ائمۀ جمعه در مقایسۀ انقلاب و زمان ظهور
در اوایل انقلاب بنده خودم در همین نماز جمعۀ قم شرکت کرده بودم؛ در آن موقع بهطور مرتب شرکت میکردیم. در یکی از همین خطبهها شنیدم که آن خطیب اینطور مطرح میکرد:
این انقلابی که ما کردیم، عیناً همان انقلابی است که امام زمان خواهد کرد و ما عیناً همان احکامی را اجرا میکنیم که اگر امام زمان بیاید اجرا خواهد نمود!
التفات میفرمایید؟! یعنی احکام و مسائل و آنچه که در این جامعه ارائه شده است، عیناً همانی است که اگر امام زمان بیاید [اجرا خواهند کرد]! یعنی وقتی امام زمان میآید، تلویزیون را شما روشن میکنید و همین آهنگی که الآن میزند در زمان امام زمان برایتان میزند ـ یا بهتر! ـ و به همین کیفیت انجام میشود! نَعوذُ بِاللَه از اینهمه جهالت و نادانی! علیٰکلّحال هر کسی حسابش با خداست و خدا با او برخورد خواهد کرد و ما هم دیدیم و میبینیم و خواهیم دید که چه میشود! این یک مسئله است.
مسئلۀ دوم: لزوم آمادگی مردم برای ظهور
اما مطلب دوم در مسئلۀ غیبت عبارت است از آمادگی مردم؛ اینکه در زمان غیبت، مردم خود را همیشه آمادۀ برای ظهور و آمادۀ ادراک واقعی حضرت بکنند و این آمادگی
