
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
58هستید؛ این را میگویند آمادگی! درست شد؟! این آمادگی علامت اشتیاق و علامت رسیدن به آن بزرگ است؛ نهاینکه انسان برود هر کاری میخواهد انجام بدهد و بعد بگوید: «ما انتظار ظهور داریم و انتظار ظهور هم خودش ثواب دارد!» نه، اینطور نیست.
انتظار ظهور امام علیه السّلام به این معناست که ما هر لحظه و همین الآن [حضرت را حاضر و ناظر ببینیم]! همین الآن که ما بهسمت تلویزیون میرویم و میخواهیم پیچ را باز کنیم و فیلم تماشا کنیم، امام زمان میآید مُچ ما را میگیرد! همینطور! میفرماید: «من به تو گفتم برو این کار را بکن؟!» ـ حالا متوجه شدید که ما منتظر نیستیم؟! ـ به حضرت میگوییم: «این یکی را شما اغماض کنید!» حضرت میگوید: نه، نشد! دیگر نشد! قرار شد اگر من شب یکشنبه بیایم، هرچه به تو بگویم گوش بدهی و تو هم گفتی: «چشم!» الآن یکدفعه چه شد؟! [یا اینکه با خود میگوییم]: «یک نیمساعتی [وقت] هست؛ هنوز شوهرمان به منزل نیامده و هنوز بچهها از مدرسه نیامدهاند، ببینیم این برنامه چه دارد!» هان! تا میخواهیم برویم ببینیم، همانجا باید یادمان باشد که به امام زمان قول دادهایم! التفات کردید؟!
اهمیت مراقبه برای منتظران ظهور
اینجاست که میگویند مراقبه! مراقبه یعنی یک سالک هر عملی را که میخواهد انجام بدهد، مواظب باشد پیچ را دارد کجا میپیچاند! این حرفی را که دارد میزند، برای چه دارد میزند! این اقدامی که میخواهد بکند، دارد خودش را گول میزند یا دارد سر امام زمان را کلاه میگذارد؟! وقتی که یک مطلب گفته میشود، باید به آن مطلب عمل بشود. حالا ما میآییم میپیچانیم، یک خُرده اینطرفش میکنیم و یک خُرده آنطرف، تا یک راهی پیدا کنیم که از آنطرف در برویم [و بعد بگوییم] نه حرف آقا را زمین گذاشتهایم و کار خودمان را هم کردهایم! بسیار خب، نتیجهاش هم همین است و مسئله همین است. همانجا حضرت میآید جلویت را میگیرد و همانجا میآید انسان را نگه میدارد.
حضرت که نمیگوید برو خودت را از پشتبام پایین بینداز؛ هیچوقت حضرت یکهمچنین حرفی را نمیزند! حضرت که نمیگوید بیا از شوهرت طلاق بگیر؛ هیچوقت حضرت یکهمچنین حرفی را نمیزند! حضرت که نمیگوید بلند
