
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
146بعد حضرت میفرماید:
ألا فَمَنِ ادّعَی المُشاهَدَةَ قبلَ خروجِ السُّفْیانی و الصَّیحَةِ فَهُوَ کَذّابٌ [مُفتَرٍ]؛1
«هر کسی قبل از ظهور سفیانی [و صیحۀ آسمانی] ادعای رؤیت مرا بکند، کذّاب است و از او قبول نکنید.»
کیفیت برخورد با مدّعیان ظهور (ت)
مثل همینهایی که اخیراً و قبل از اخیر درآمدند و خودشان را باب امام زمان و واسطه معرّفی کردند2 و الآن هم هستند و در عراق هم خیلی زیادند.3
- الغیبة، شیخ طوسی، ص ٣٩٥.
- رجوع شود به نقطة الکاف، جانی کاشانی، ص ٩؛ بابیگری و بهاییگری، اشتهاردی، ص ٤٥ و ٤٦.
- نرمافزار کیمیای سعادت، مجموعۀ پرسش و پاسخ، ص ٤٩٢:
«سؤال: مدتی است فردی در عراق مدّعی شده که سید یمانی و نائب امام زمان عجّل اللَه فرجه است و به نام سید احمدالحسن یمانی میباشد و ایشان مستنداً طبق احادیث و وصیت رسول صلّی اللَه علیه و آله و سلّم خود را اثبات میکند و کراماتی از او نقل شده است، بالأخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشۀ افراد و درمان بیماریهای سرطانی...؛ تا چه حد باید به این مطالب اعتنا شود؟ او حتی از تمام مخالفان تقاضای مناظره و یا مباهله کرده، وظیفۀ ما چیست؟ خواهشمند است بررسی جدی بفرمایید، زیراکه من در حال مناظره و مباحثه با یکی از پیروان وی میباشم.
جواب: ”هو العالم. تا کنون افراد بسیاری آمدهاند و از این قبیل دعوتها به عمل آوردهاند و آنها هم دارای بعضی از حالات غیر عادی چون شفای بعضی از بیماران بودهاند، و یا نسبت به آینده پیشگوییهایی کردهاند و بعد معلوم شده است که تمامی کاذب و مدّعی بیش نبودهاند. و در همین عراق نیز خیلیها چنین ادعایی کردهاند و مدتها بعد حال و وضع آنها بر همگان روشن شده است.
مطلبی که باید دقت نمود ـ صرفنظر از کذب و صدق مسئله ـ این است که بر فرض صادق بودن او چه دلیلی بر اطاعت و انقیاد از او هست؟ متابعت از فرد مشکوک بدون حجّت و دلیل شرعی قطعاً حرام است، گرچه او خود امام زمان علیه السّلام باشد.
١) آیا با صرف شفا دادن و یا پیشگویی و نظائر آن حجّت شرعی و تکلیف الهی برای انسان منجّز میشود؟
٢) آیا ایشان تمام امراض و گرفتاریها را بهطور قطعی شفا و بهبود میبخشد؟ اگر اینطور است که دیگر باید بیمارستانها و مطب اطبّاء در سراسر دنیا بسته شود!
٣) آیا پیشگوییهای ایشان نسبت به حوادث گذشته نیز صادق است؟
٤) آیا از معارف الهیّه و حقائق توحید چیزی میداند؟ و این مطلب مهمتر از همۀ اینهاست.
الآن افراد بسیاری مدّعی همان سید یمانی بودن هستند و هرکدام برای خود ادلهای ذکر میکنند و امّا پاسخ صریح و روشن اینکه تا از ناحیۀ خود امام علیه السّلام دلیل قاطع و غیر قابل تردید بر اطاعت از فردی نرسد، انقیاد و پیروی از او موجب هلاکت و دخول در آتش است.“»
