
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
116و روز قیامت جواب میدهم و نگویید نگفتی! بنده برای این منظور از مطالعۀ کتابهای مرحوم آقا الآن در روی زمین کتابی را بهتر نمیبینم.
تعبیر جالب دکتر اعوانی دربارۀ تألیفات علامه طهرانی
یک وقت یکی از دوستان و رفقای ما در مشهد رفته بود با یکی از اساتید مهم دانشگاه، دکتر غلامرضا اعوانی که رئیس انجمن فلسفۀ دانشگاه طهران است، ملاقات و راجع به یک قضیهای صحبت کرده بود. یک حرف خیلی جالبی میزد و میگفت:
ایشان در ضمن صحبتهایی که میکرد این جمله را گفت: «فرق بین مرحوم آیةاللَه طهرانی و ما در این است که اینهمه کتابهای ما تا بهحال یک نفر را مؤمن نکرده است، ولی کتابهای ایشان حدّاقل مؤمن کرده است! این تفاوت بین ما و ایشان است.»
علّت تأثیر آثار علامه طهرانی قدّس سرّه بر افراد
بسیار جملۀ جالب و پُرمعنایی است! گفتم: علّتش را نگفت که چیست؟ علّتش این است که شما به آنچه که میدانید نرسیدید و او رسیده است! این علّت آن است. شما الفاظی را سرهم کردید و معانیای را در ذهنتان کنار هم قرار دادید، ولی آیا به حقیقت آن معنا رسیدید؟ ابداً! امّا او رسیده است، و چون رسیده است کلام او بر فطرت و قلب قاری و مخاطب و خواننده مینشیند و عوض میشود.
بنده الآن در روی زمین کتابی را مانند کتابهای مرحوم آقا در باز شدن فکر و فهمیدن حقیقت و لبّ مسئله و دریافتن راز و رمز راه، ندیدهام! الآن به بعضی از دوستان میگفتم: خودم را از همه به مطالعۀ این کتابها نیازمندتر و أحوج میبینم! رفقا میدانند که کتابهای مرحوم آقا کنار تختخواب است و من هر شب تا مطالعه نکنم اصلاً خوابم نمیبرد! باید یک صفحه، دو صفحه، سه صفحه مطالعه کنم تا اینکه خوابم ببرد؛ بعد کتاب را میبندم و استراحت میکنم.
شاید روح مجرّد را دَه بار تا بهحال خواندهام، باز هم الآن دارم میخوانم! شاید ولایت فقیه در حکومت اسلام را سه بار خواندهام، سه بار که نه ولی شاید دو بار خواندهام، البته با یک مطالب دیگری؛ ولی درعینحال باز دارم میخوانم! الآن احساس میکنم که ایشان این مطالب را برای من و امثال من گفته است و خود را واقعاً محتاج میبینم.
