
آموزههای ولایت ج ۲
بیانات عید نیمه شعبان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای ارزشمند آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (قدَّس اللّه سرَّه) است که در ایام نیمه شعبان، بین سالهای 1409 تا 1439 هجری قمری ایراد شده است. قدر مشترک این بیانات، ولایت ائمه معصومین و خصوصاً امام زمان علیهم السلام به عنوان امام حیّ، میباشد که باعث قوام دین و تحقق بخشیدن به حقیقت توحید و «الله أکبر» است. استاد مرحوم، ضمن تبیین انتظار ظهور از حیث ظاهر و باطن، تأکید میکند عزت حقیقی و عقول کامله، تنها در عصر ظهور میسّر خواهد بود. ایشان با طرح مبحث مهم معرفت و حقیقت ولایت که اساس مکتب تشیع و محور تألیف قلوب میباشد، بر لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیه السلام تأکید کرده و بیان میدارند با حصول چنین معرفتی، ظهور و غیبت امام، برای عارف یکسان میباشد. این مباحث در ضمن یازده مجلس، با بیان عالمانه و شیرین استاد، همراه با نقل حکایات و داستانهای آموزنده از سیره مرحوم علامه آیةالله العظمی سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدَّس الله سرَّه) و دیگر بزرگان، صورت پذیرفته است.
آموزههای ولایت ج ۲
81اگر شیعه این مطلب را از امام بداند، آیا در حرکات و کلام و گفتارش تغییر به وجود نمیآید؟! آیا دیگر هر کاری دلش بخواهد میکند، هر حرفی بخواهد به این و آن میزند، هر مسئلهای بخواهد به وجود میآورد، هر ظلمی بخواهد میکند و هر ناروایی بخواهد ایجاد میکند؟! یا نه، انسان عاقل نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد، تصمیم مقتضی و درست میگیرد و در شرایط مختلف، تصمیم مقتضای با خودش را میگیرد.
وقتی من بدانم که امام علیه السّلام در کنار من نشسته است، آیا دیگر کنار لبم سیگار میگذارم و جلوی امام سیگار میکشم؟! مرحوم آقا میفرمودند:
من گفتم سیگار حرام است، آنوقت فلان آقا پشت در، سر کوچه سیگار میکشد و خیال میکند من او را نمیبینم! بعد داخل میآید: «سلام علیکم، عرض ارادت!» و دست ما را هم میبوسد!
او مرحوم آقا را به اندازۀ یک دوربین قبول ندارد، آنوقت میآید دست ایشان را میبوسد! ما که شیعه هستیم، امام زمان علیه السّلام را به اندازۀ این دوربینی که قیمتش چند هزار تومان است، قبول نداریم! شوخی هم نداریم، واقعاً قبول نداریم! این حداقلّ مسئله است.
معنای ولایت امام زمان و اهلبیت علیهم السّلام
یک مقدار مطلب را از این بالاتر بیاوریم: چرا در امروز ما یاد امام زمان علیه السّلام را مبارک و متبرک میداریم و میلادش را جشن میگیریم؟ ما این کار را برای این داریم انجام میدهیم که امام علیه السّلام واسطۀ فیض الهی است. مسئله دیگر قضیّۀ دوربین و میکروفن نیست! خیلی از افراد عادی هم ممکن است کار دوربین و میکروفن را انجام بدهند؛ آنوقت ما آن مقام امامت و ولایت را آنقدر تنازل میدهیم و پایین میآوریم که میگوییم: امام علیه السّلام دارد به همۀ ما نگاه میکند!
این که چیزی نیست و مسئلهای نیست! مطلب این است که در مکتب شیعه، امام علیه السّلام همهچیز مکتب است و بس!
ولایت عبارت است از اتّصال انسان به پروردگار؛ اسم این خطّ وصلکننده،
