
آموزههای ولایت ج ۲
بیانات عید نیمه شعبان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای ارزشمند آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (قدَّس اللّه سرَّه) است که در ایام نیمه شعبان، بین سالهای 1409 تا 1439 هجری قمری ایراد شده است. قدر مشترک این بیانات، ولایت ائمه معصومین و خصوصاً امام زمان علیهم السلام به عنوان امام حیّ، میباشد که باعث قوام دین و تحقق بخشیدن به حقیقت توحید و «الله أکبر» است. استاد مرحوم، ضمن تبیین انتظار ظهور از حیث ظاهر و باطن، تأکید میکند عزت حقیقی و عقول کامله، تنها در عصر ظهور میسّر خواهد بود. ایشان با طرح مبحث مهم معرفت و حقیقت ولایت که اساس مکتب تشیع و محور تألیف قلوب میباشد، بر لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیه السلام تأکید کرده و بیان میدارند با حصول چنین معرفتی، ظهور و غیبت امام، برای عارف یکسان میباشد. این مباحث در ضمن یازده مجلس، با بیان عالمانه و شیرین استاد، همراه با نقل حکایات و داستانهای آموزنده از سیره مرحوم علامه آیةالله العظمی سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدَّس الله سرَّه) و دیگر بزرگان، صورت پذیرفته است.
آموزههای ولایت ج ۲
148است. طبل و شیپور و نای و تنبک و... که عزا نشد! امام حسین خودش را کشت که بگوید راه بیفتید تنبک بزنید؟! این حرف مسخره نیست؟! مگر عزاداری رقّاصی است؟! داریم تئاتر راه میاندازیم یا داریم برای امام حسین عزاداری میکنیم؟! چهکار داریم میکنیم؟! الآن جشنهای نیمۀ شعبان هم همین است. جشن میگیرند و دلقکبازی میکنند، مثلاً میمون و خرس درست میکنند! این کارها چیست؟ این مسخرهبازیها چیست؟ من نمیدانم چرا عقلاء حد و قانونی برای این مسائل نمیگذارند؟
موقعیّت امام و میلاد امام علیه السّلام باید با سایر مراسم و مناسبات تفاوت داشته باشد، باید وزانت و سنگینی داشته باشد. در این جشنها باید عباراتی باشد که از ائمه است و مردم را به انتظار دعوت میکند، و مطالبی برای خودساختگی و پذیرش هدف حضرت باشد که بیان کند ما چطور آن هدف حضرت را در زندگی خودمان بپذیریم.
بنابراین آیا همین کافی است که بنشینیم و بگوییم امام زمان میآید؟! اینکه او میآید چه ربطی به من دارد؟! امام زمان قیام میکند و میآید و دنیا را پر از عدل و داد میکند؛ حالا من چهکار کنم؟ آیا به من تضمین داده شده است که تا زمان ظهور حضرت زنده هستم؟! آیا به من تضمین داده شده است که وقتی حضرت میآید من به فلان وضعیّت و فلان موقعیّت میرسم؟!
انتظار مردم از ظهور حضرت ولیعصر برای رفع حوائج دنیوی خود
یک روز من خدمت رفقا عرض کردم که ما باید قدری نسبت به واقعیّات بهتر و منطقیتر فکر کنیم. اگر حضرت ظهور کند این مردم واقعاً از حضرت چه میخواهند؟ این مردمی که الآن دارند جشن میگیرند و چراغانی میکنند، از حضرت چه میخواهند؟ همان چیزی را میخواهند که ما برای آمدن پیش مرحوم آقا از مرحوم آقا میخواستیم و از عهدۀ ایشان برنمیآمد! صاف و صریح خدمت شما بگویم:
یکی میگوید: حضرت ظهور میکند برایاینکه قرضمان را بپردازد!
حضرت میگوید: مگر من بانک مرکزی هستم که قرض تو را بدهم؟! بلند شو برو کار کن و قرضت را بپرداز! میخواستی زیادهروی نکنی، میخواستی اشتباه
