
آموزههای ولایت ج ۲
بیانات عید نیمه شعبان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای ارزشمند آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (قدَّس اللّه سرَّه) است که در ایام نیمه شعبان، بین سالهای 1409 تا 1439 هجری قمری ایراد شده است. قدر مشترک این بیانات، ولایت ائمه معصومین و خصوصاً امام زمان علیهم السلام به عنوان امام حیّ، میباشد که باعث قوام دین و تحقق بخشیدن به حقیقت توحید و «الله أکبر» است. استاد مرحوم، ضمن تبیین انتظار ظهور از حیث ظاهر و باطن، تأکید میکند عزت حقیقی و عقول کامله، تنها در عصر ظهور میسّر خواهد بود. ایشان با طرح مبحث مهم معرفت و حقیقت ولایت که اساس مکتب تشیع و محور تألیف قلوب میباشد، بر لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیه السلام تأکید کرده و بیان میدارند با حصول چنین معرفتی، ظهور و غیبت امام، برای عارف یکسان میباشد. این مباحث در ضمن یازده مجلس، با بیان عالمانه و شیرین استاد، همراه با نقل حکایات و داستانهای آموزنده از سیره مرحوم علامه آیةالله العظمی سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدَّس الله سرَّه) و دیگر بزرگان، صورت پذیرفته است.
آموزههای ولایت ج ۲
147و آنطرف میروید؟ چرا عیبتان را اینطرف و آنطرف میاندازید؟ چرا دائماً به سر این و آن میخواهید خالی کنید؟! بنابراین جای دور نرویم و دنبال کشورهای دیگر نباشیم؛ همین خود ما که اینجا نشستهایم، همین من که الآن دارم صحبت میکنم و شمایی که در اینجا نشستهاید، باید به فکر خودمان باشیم!
علّت جشن و سرور در روز میلاد منجی بشریّت
ما که الآن در یکچنین روزی که روز میلاد منجی بشریّت است در اینجا نشستهایم، گرد هم آمدهایم، مجلس تشکیل دادهایم، جشن گرفتهایم و داریم شادی میکنیم، این شادی از کجا برخاسته است؟! برای این است که امام زمان به دنیا آمدهاند؟! بسیار خوب، امام حسین هم به دنیا آمدهاند، حضرت سجاد هم به دنیا آمدهاند و امام باقر هم به دنیا آمدهاند؛ چه تفاوتی بین امام باقر و امام زمان است؟ هیچ، هر دو امام هستند، مضافاً بر اینکه آن امام پدر این امام هم هست! چه تفاوتی بین امام رضا و امام زمان است؟! هیچ؛ هر دو امام هستند، هر دو معصوم هستند، هر دو از یک مشرب و یک منبع و یک سرچشمه اشراب میشوند و هیچ تفاوتی نمیکنند. اگر امام رضا در سنه 255 هجری قمری بود و با امام زمان جایش را عوض میکرد، در اینصورت، او امام زمان میشد؛ فرقی نمیکند. این مجلسی که الآن امروز تشکیل شده است و هر سال دارد تشکیل میشود و ما هر سال جشن میگیریم، آیا برای این است که امام زمان به دنیا آمده است؟
البته متأسفانه الآن جشنهای ما هم دیگر جشنهای غلطی شده است؛ عین عزاداریهایمان برای سیّدالشّهدا، که بهجای اینکه انسان را به حادثۀ کربلا و عاشورا ببرد و بهجای اینکه شعارهایی که در این مجالس و هیئات عزاداری و دستههای سینهزنی است، شعارهای محیی باشد و انسان را زنده کند و نفس سیّدالشّهدا را در نفوس بدمد و بهجای اینکه بخواهد پیام سیّدالشّهدا را که برای هر روز ما و برای همۀ انسانها تا قیام قیامت است، در میان افراد زنده کند، بهجای اینها شعارها و نوحهها و مسائلی آمده است که فقط جنبۀ احساسی دارد و فقط حالت تحریک عواطف و احساسات دارد، و حتی بعضیهایش هم خروج از ادب و خدایناکرده اهانت به موقعیّت و مقام امام علیه السّلام
