
آموزههای ولایت ج ۲
بیانات عید نیمه شعبان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای ارزشمند آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (قدَّس اللّه سرَّه) است که در ایام نیمه شعبان، بین سالهای 1409 تا 1439 هجری قمری ایراد شده است. قدر مشترک این بیانات، ولایت ائمه معصومین و خصوصاً امام زمان علیهم السلام به عنوان امام حیّ، میباشد که باعث قوام دین و تحقق بخشیدن به حقیقت توحید و «الله أکبر» است. استاد مرحوم، ضمن تبیین انتظار ظهور از حیث ظاهر و باطن، تأکید میکند عزت حقیقی و عقول کامله، تنها در عصر ظهور میسّر خواهد بود. ایشان با طرح مبحث مهم معرفت و حقیقت ولایت که اساس مکتب تشیع و محور تألیف قلوب میباشد، بر لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیه السلام تأکید کرده و بیان میدارند با حصول چنین معرفتی، ظهور و غیبت امام، برای عارف یکسان میباشد. این مباحث در ضمن یازده مجلس، با بیان عالمانه و شیرین استاد، همراه با نقل حکایات و داستانهای آموزنده از سیره مرحوم علامه آیةالله العظمی سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدَّس الله سرَّه) و دیگر بزرگان، صورت پذیرفته است.
آموزههای ولایت ج ۲
146که دور و بر انسان را گرفتهاند؟ عزّت در ریاست است؟ عزّت در مدیریت است؟ عزّت در موقعیّتهای اجتماعی است؟
عزّت دنیا امروزه بر این اساس است. آن کشوری حرف اول را میزند که تفنگش قویتر، اسلحهاش بیشتر و قدرتش زیادتر باشد؛ آنوقت میگوید: باید کلام من و مطلب من و صحبت من را بپذیرید! بقیّه هم چشم میگویند و میپذیرند؛ اما هیچکس در این دنیا نمیگوید که پس انسانیّت کجا رفته است؟! عقل کجاست؟! منطق کجاست؟!
ظهور امام زمان پس از زوال حکومت عزتهای اعتباری
اگر روزی ما به رتبهای رسیدیم که از نقطهنظر توقّعات و خواستها، قویترین کشور دنیا در جوار ضعیفترین کشور دنیا قرار گرفت و بینشان یک قانون حاکم شد، آنموقع زمان ظهور حضرت است، نه الآن! پس الآن که زمانش نیست، بیخود نگوییم: «یا حجة ابن الحسن!» تا هم خودمان را اذیّت نکنیم و هم ـ نعوذ بالله ـ امام زمان را به دردسر نیندازیم! البته او به حرف ما گوش نمیدهد، حالا هرچه میخواهیم داد بزنیم و بگوییم: «یا ابنالحسن، یا ابنالحسن!» و سینه بزنیم و بر سرمان هم بزنیم! چون امام زمان مرد حق است و به دنبال حق میرود.
چرا جای دور برویم و دنبال کشورهای دیگر مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه و کشورهای اروپایی و آفریقایی و... برویم؟! آنها به ما چه ربطی دارند؟! آنها برای خودشان حساب و کتابی دارند. به ما چه ربطی دارد که در آن طرف دنیا الآن کارشان صحیح است یا غلط است؟ براساس منطق عمل میکنند یا نه؟ براساس فرهنگ عمل میکنند یا نه؟ براساس انسانیّت عمل میکنند یا نمیکنند؟ به ما چه ربطی دارد که بخواهیم منتظر این باشیم که روزی آمریکا اصول و مبانی خودش را و تعامل خودش با دنیا را براساس منطق قرار بدهد؟! شاید این آرزو را به گور ببریم و هیچوقت این کار انجام نشود! خب چه بهدست ما میآید و چه فایده و نتیجهای برای ما دارد؟! ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيۡكُمۡ أَنفُسَكُمۡ﴾1 «خودتان را دریابید!» برای چه به اینطرف
- . سوره مائده (5) آیه 105.
