
آموزههای ولایت ج ۲
بیانات عید نیمه شعبان
این کتاب مجموعهای از سخنرانیهای ارزشمند آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (قدَّس اللّه سرَّه) است که در ایام نیمه شعبان، بین سالهای 1409 تا 1439 هجری قمری ایراد شده است. قدر مشترک این بیانات، ولایت ائمه معصومین و خصوصاً امام زمان علیهم السلام به عنوان امام حیّ، میباشد که باعث قوام دین و تحقق بخشیدن به حقیقت توحید و «الله أکبر» است. استاد مرحوم، ضمن تبیین انتظار ظهور از حیث ظاهر و باطن، تأکید میکند عزت حقیقی و عقول کامله، تنها در عصر ظهور میسّر خواهد بود. ایشان با طرح مبحث مهم معرفت و حقیقت ولایت که اساس مکتب تشیع و محور تألیف قلوب میباشد، بر لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیه السلام تأکید کرده و بیان میدارند با حصول چنین معرفتی، ظهور و غیبت امام، برای عارف یکسان میباشد. این مباحث در ضمن یازده مجلس، با بیان عالمانه و شیرین استاد، همراه با نقل حکایات و داستانهای آموزنده از سیره مرحوم علامه آیةالله العظمی سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدَّس الله سرَّه) و دیگر بزرگان، صورت پذیرفته است.
آموزههای ولایت ج ۲
88و مگر اینکه پروندۀ خدا بسته شود تا پروندۀ امام هم بسته شود!1
ولی ما اینطور نیستیم. مرحوم آقا میفرمودند: «ما به هرجا که برسیم، یک روز پروندۀ ما بسته میشود و تمام شد!» این را برای چه دوباره میخواهید باز کنید؟! پروندهای که هزار سال پیش بسته شده است، الآن برای چه دوباره میخواهید باز کنید؟! اگر میخواهید باز کنید، پروندۀ امام سجاد و امام جواد و امام هادی را باز کنید! فلان عالم در دویست سال پیش فوت کرده است؛ خب فوت کرده که فوت کرده است، خدا رحمتش کند! ولی او را مطرح کردن و هر ساله مجلسگرفتن، در مکتب تشیّع چه جایگاهی دارد؟!
میگویند: «ایشان اینطور بود و مرد بزرگی بود.» بسیار خوب، مرد بزرگی بود و خدا رحمتش کند. مگر ما میگوییم که مرد کوچکی بود؟! مرد بزرگی بود؛ ولی در این مسئله آیا بین ما که شیعه هستیم با غیر شیعه نباید فرق باشد؟! در این مسئله آیا بین شیعه و سایر افراد نباید افتراق و امتیاز باشد؟! آیا هنوز زمان این نرسیده است که شیعه احساس کند غیر از توجّه به امام علیه السّلام، به هر چیزی که بخواهد توجّه کند، اعتباریات و تخیلات است؟! یاد بزرگان خوب است و اشکال ندارد که انسان یاد بزرگان کند؛ ولی طرح کردن و اعلان و انتشار این مسئله و تبلیغ در این قضیّه، آنهم با این وضعیت و با این کیفیّت، در مکتب تشیّع چه جایگاهی دارد؟!2
آنقدر که ما برای افراد دیگر مایه میگذاریم آیا برای تولد یا برای شهادت امام جواد علیه السّلام هم مایه میگذاریم؟! آنقدر که برای بزرگانی که در دویست سال یا سیصد سال گذشته فوت کردهاند، سر و صدا داریم و به اینطرف به آنطرف انتشار میدهیم و این خرجها و این مبالغ را صرف میکنیم، آیا برای شهادت امام هادی هم همین کارها را میکنیم؟! آیا مردم به اندازۀ یکدهم آنها از امام هادی و خصوصیّات
- . جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به امام شناسی، ج 1، ص 46 ـ 48؛ ج 5، ص 48 ـ 49؛ معاد شناسی، ج 4، ص 207؛ رساله لبّ اللباب، ص 28 ـ 30.
- . جهت اطّلاع بیشتر رجوع شود به اربعین در فرهنگ شیعه.
