
آموزههای معرفت ج 3
شرح دعای ابوحمزه ثمالی
شرح فقرات ذیل از دعای ابو حمزه : الحمدُ للّه الّذی أدعوهُ فیُجیبُنی و إن کنتُ بَطیئًا حینَ یَدعونی، و الحمدُ لِله الّذی أسألُه فَیُعطینی و إن کُنتُ بَخیلًا حینَ یَستقرِضُنی، و الحَمدُ لِلَّه الّذی أُنادیه کُلّما شِئتُ لِحاجَتی و أخلو به حَیثُ شِئتُ لِسِرّی بِغیر شَفیعٍ فَیَقضی لی حاجتی. الحمدُ لِلَّه الّذی لا أدعو غیرَه و لو دَعوتُ غَیرَه لم یَستجِب لی دعائی، و الحمدُ للَّه الّذی لا أرجو غیرَه و لو رجوتُ غیرَه لأخلَفَ رَجائی و الحمدُ للّه الّذى یَحلُم عنّى حتّى کأنّى لا ذَنبَ لى فَربّی أحمَدُ شیءٍ عِندی و أحَقُّ بِحَمدی
آموزههای معرفت ج 3
84از این دنیا احساس غبن و پشیمانی ندارند. این مسئلۀ مهمّی است!
مَنِ استَوَى یَوماهُ فَهوَ مَغبونٌ؛ «اگر کسی دو روزش با هم مساوی باشد، مغبون است!»
حالا آن کسی که روز بعدش بدتر از روز قبلش است که دیگر بماند!1
امیدواریم إنشاءاللَه در ذیل عنایات ائمّه علیهم السّلام، با آن نیّتهایی که امام سجّاد این دعاها را عرضه داشتهاند، خداوند به برکت همان انفاس قدسیّه، گناهان ما را ببخشاید، و کاستیها و سستیها را به کرم خودش و بذل توجّه اولیای خودش بر ما نادیده بگیرد!
اللَهمّ صلّ علَی محمّدٍ و آلمحمّدٍ
- الأمالی، شیخ صدوق، ص ٦٦٨:
«قالَ الصّادق علیه السّلام: ”مَن استَوَى یَوماهُ فَهوَ مَغبونٌ، و مَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فَهوَ مَلعونٌ، و مَن لَم یَعرِفِ الزّیادَةَ فی نَفسِه کانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ، و مَن کانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ فالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِن الحَیاةِ.“»
ترجمه: «امام صادق علیه السّلام فرمود: ”هر کس دو روزش یکسان باشد زیانکار است؛ و هر کس از دو روزش، روز بعدش بدتر باشد مورد لعنت است؛ و هر کس در خود زیادی و پیشرفتی نبیند پس [بهخاطر از دست دادن وقت گرانبهایش] به کمبود و نقصان نزدیکتر است؛ و هر کس که به نقصان نزدیکتر باشد مرگ برای او بهتر از زندگی است!“» (محقّق)
- الأمالی، شیخ صدوق، ص ٦٦٨:
