
افزودن به لیست علاقه مندی
عنوان بصری ج5
حقیقت عبودیت
0
شرح فقره «ما حقیقة العبودیة؟ قال: ثلاثة اشیاء ...»
نتیجه
عنوان بصری ج5
79«سُبحانَ الإلهِ الجَلیلِ، سُبحانَ مَن لا یَنبَغِی التَّسبیحُ إلّا له، سُبحانَ الأعَزّ الأکرَمَ، سُبحانَ مَن لَبِسَ العِزّ و هو له أهلٌ!»1
اذکار ماه رجب اذکار بسیار مهمّی است! ایشان به دوستانشان تذکّر میدادند که دعاهایی را که در ماه رجب هست بخوانند؛ بهخصوص دعایی که از ناحیۀ حضرت آمده است: «اللَهمّ إنّی أسألُک بمعانی بجمیعِ ما یَدعوک به وُلاةُ أمرِک المَأمونونَ علَی سِرّک... .»2 در هر روز ماه رجب خوانده شود؛ و بهترین وقتِ آنهم بین نماز ظهر و عصر است، و در بینالطّلوعین هم خوب است. انسان نباید از سایر ادعیهای که در ماه رجب هست که مرحوم صاحب مفاتیح ذکر فرمودهاند غفلت کند!3و4
- مصباح المتهجد، ج ٢، ص ٨١٧.
- همان، ص ٨٠٣.
- مفاتیح الجنان، ص ١٣٢ ـ ١٣٨.
- شرح حدیث عنوان بصری، مجلس ٨:
یکی از آن دعاها، دعای شریفی است که بهواسطۀ محمّد فرزند عثمان بن سعید از طرف حضرت بقیّةاللَه ـ أرواحنا فداه ـ بهدست او رسید که شیعیان این دعا را در ماه رجب بخوانند: «اللَهمّ إنّی أسألُکَ بمَعانی جَمیعِ ما یَدعوکَ بِه وُلاةُ أمرِک... .»١ که بسیار دعای عجیبی است و یادم است که مرحوم آقا در بعضی از سالها در لیالی رجب، این دعا را شرح میکردند. متأسّفانه یکی از مطالب مُؤسَفهای که برای ما هست، این است که شرح این دعا از مرحوم آقا در دست نیست! این دعا بسیار مضامین عجیبی دارد و اگر خداوند به فردی توفیق عنایت کند و حقایق توحیدی و معانی این دعا برای او منکشف شود، خواهد فهمید که حضرت بقیّةاللَه ـ أرواحنا فداه ـ چه اسراری را در این دعا بیان کردهاند. خواندن این دعا در هر روز ماه رجب بسیار مؤکَّد است. این دعا یکی از آن ادعیهای است که حتماً باید در ماه رجب هر روز خوانده شود.
یکی دیگر از آن ادعیه، دعای «الحَمدُ لِلّهِ الّذی أشهَدَنا مَشهَدَ أولیائه فی رَجب... .»٢ است که در اماکن متبرّکه خوانده میشود؛ مثلاً در مشهد در خدمت حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام، یا در قم در خدمت حضرت فاطمۀ معصومه سلام اللَه علیها، یا در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام؛ ولی در هر صورت اگر هم در اماکن متبرّکه نبود، منافاتی ندارد که انسان این دعا را بخواند. این دعا [ادامه در صفحه بعد]
