
عنوان بصری ج5
حقیقت عبودیت
شرح فقره «ما حقیقة العبودیة؟ قال: ثلاثة اشیاء ...»
عنوان بصری ج5
78البتّه آنها هم بیحساب نمیخواهند، چون میدانند که به حساب خودشان هم نوشته میشود. بالأخره دنیا، دنیای معامله است! آنها به خدا میگویند: خدایا، آنها را درست کن، چون وقتی که آنها درست شدند ما را هم درست میکنند. این شمّهای بود از آنچه در این ماه روایت شده است.
فلهذا مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ـ أعلی اللَه مقامه ـ در کتاب شریف المراقبات میفرمایند:
رعایت ادب و شکر نسبت به ملائکه این است که انسان در ماههای رجب بر ملائکه درود بفرستد.1
یعنی حالا که آنها دارند برای ما نزد سلطان استدعاء میکنند و حاجات را نزد سلطان میبرند، انسان هم باید از آنها تشکّری داشته باشد.
توصیۀ بزرگان به روزه و ادعیۀ ماه رجب
روزۀ در ماه رجب بسیار مؤکّد است.2و3 مرحوم آقا در آن وقتی که حالشان مساعد بود تمام ماه رجب یا اکثر آن را روزه میگرفتند. حتّی اگر انسان هر روز برای روزه گرفتن موفّق نمیشود، ذکری هست که اگر آن را صد بار بگوید، خداوند بهجای روزه از کسانی که معذور هستند قبول میکند، و آن ذکر این است:
- رجوع شود به المراقبات، ص ٧٠.
- رجوع شود به ثواب الأعمال، ص ٥٣ ـ ٥٨.
- شرح حدیث عنوان بصری، مجلس ٢٧:
در مورد روزۀ در ماه رجب بهاندازهای تأکید شده است که شاید مضمون بعضی از روایات به نظر انسان اغراقآمیز بیاید! خیلی عجیب است! امام صادق علیه السّلام در اواخر ماه رجب به سالم میفرماید: «چقدر از ماه رجب را روزه گرفتهای؟» گفت: «هنوز روزه نگرفتهام.» حضرت فرمودند: «آنقدر ثواب از تو فوت شده است که غیر از خدا کسی نمیداند!»* یعنی در ارتباط تو با پروردگار و در قرب نسبت به خودش، آنقدر مواهب الهی و برکات از تو فوت شده که ثوابش را کسی غیر از او نمیداند! لذا در صورتیکه برای انسان ضعفی عارض نشود، دأب و دَیدن بزرگان بر این بود که ماه رجب را حتّیالإمکان روزه بگیرند.
*. الأمالی، شیخ صدوق، ص ١٥.
